Khamis, 5 Februari 2009

Malangnya Menjadi Masyarakat Islam Rohingya

Masyarakat Rohingya merupakan kaum minoriti yang tinggal di wilayah utara "Rakhine State" di Myanmar (Burma). Majoritinya merupakan beragama Islam.

Mereka hidup tertindas dan hak asasi mereka dicabuli. Malah mereka dinafikan taraf kerakyatan oleh pemerintah Myanmar. Ramai diantara mereka melarikan diri ke negara-negara jiran seperti Bangladesh dan Thailand.

Umpama lari dari mulut harimau dan masuk ke dalam mulut buaya, di Thailand, mereka ditangkap, dipukul dan diseksa sebelum dihalau ke lautan oleh tentera Thailand dalam bot-bot tanpa enjin, tanpa bekalan makanan dan minuman yang mencukupi serta hanyut tanpa haluan.

Baru-baru ini seramai 200 orang pelarian Rohingya ditemui oleh nelayan Indonesia. Seorang daripada mereka mendakwa mereka dipukul oleh tentera Thailand sebelum dihanyutkan di tengah lautan. 20 orang rakan mereka mati kerana kekurangan makanan dan minuman.

Bertambah malang lagi, apabila kerajaan Indonesia mahu menghantar mereka pulang ke Myanmar walaupun mereka mengadu takut untuk kembali ke negara mereka. Malah kerajaan Indonesia tidak menghiraukan rayuan UN Refugees and Independent Rights supaya menimbangi nasib pelarian Rohingya ini. Kerajaan Indonesia juga turut melarang pihak UN Refugee Agency dari menemui para pelarian. Kesihannya!

Kate teman :

Kerajaan Myanmar kejam! Kerajaan Thailand kejam! Kerajaan Indonesia kejam!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan