Isnin, 9 Februari 2009

Alahai Nasib Anak-Anak Islam Somalia

  • Sebuah lagi negara yang tak habis-habis bergolak dengan kancah peperangan seperti tiada akhirnya ialah Somalia. Ia terletak di pantai timur Afrika.
  • Somalia adalah sebuah negara Islam yang mempunyai 9,558,666 juta penduduk. Kadar pertumbuhan penduduknya sebanyak 2.8 peratus. Manakala jangka hayat penduduknya pula ialah 48.8 tahun dan kadar kenal-huruf sebanyak 38 peratus.
  • Kanak-kanak dibawah usia 14 tahun mewakili 44.7 peratus dari jumlah penduduk negara itu. Apa yang menyedihkan kita ialah masa depan anak-anak ini untuk hidup di sebuah negara yang aman, mempunyai pendidikan yang baik, bebas dari masalah kebuluran, jenayah dan pemberontakan.
  • Nampaknya Presiden Somalia yang baru dilantik pada 31.01.09 yang lalu, Sheikh Sharif Sheikh Ahmad, seorang ulama sederhana mempunyai tugas yang amat berat untuk memimpin negara ini terutamanya dalam usahanya untuk menamatkan perang saudara sesama Islam yang merugikan negara itu.
Kate teman:

Ate...Kalou nafsu dah beraje di hati. Tamak dan halobe dah menguasai diri, itu le jadinye...Teman ni idak le pandei, tapi ustaz teman yang selalu mengajor kat surou lepeih sembahyang maghrib ade le abor kat kami tentang ayat ini:

"Dan apabila kamu berselisih faham tentang sesuatu perkara, maka kembalilah merujuk kepada Allah dan Rasul-Nya jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat"
(An-Nisa : 59)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan