Sabtu, 14 Februari 2009

Larangan Agama Yang Perlu Bijak Ditangani

Hukum meraikan Hari Memperingati Kekasih bagi umat Islam haram.

Namun bagi pasangan kekasih ia sebagai hari istimewa untuk meraikan kasih sayang mereka. Ia sudah menjadi trend dan budaya yang sudah lama diraikan. Seperti kata seorang anak muda "kami juga ingin merasai satu hari yang istimewa untuk diraikan bersama orang yang dicintai"

Ada pihak yang kononnya ingin mencegah kemungkaran, memburu anak-anak muda ini melalui "Ops Valentine" untuk ditangkap dan dibawa ke sessi kaunseling dan taubat. Memang hasratnya murni malangnya ada pihak-pihak termasuk ibu bapa yang menyelar tindakan sedemikian.

Dekad-dekad terdahulu, masyarakat kita tidak begitu terdedah kepada budaya popular barat. Tetapi hari ini kita berhadapan dengan dunia yang terbuka luas, pergaulan anak muda tidak dapat dihadang. Generasi muda Islam masa kini tidak sama dengan generasi Islam masa lalu. Ia sudah tentu mencabar pemimpin masyarakat dan pendakwah mencari jalan terbaik bagaimana dakwah boleh berjalan.

Hari ini dakwah dan dakyah amat bersaing, yang satu mengajak melakukan kemakrufan dan satu lagi menyediakan jalan kemungkaran. Strategi dakwah yang keras dan menghukum menyebabkan anak-anak muda kita celaru dan berontak. Dakwah yang lemah pula cair dengan dakyah yang halus.

Mungkin jika usaha dakwah dapat diolah dengan bijaksana ia boleh meningkatkan kesedaran masyarakat terhadap trend songsang ini. Hari ini pendekatan dakwah harus menyesuaikan diri dengan suasana masa kini. Kesimpulannya, kita harus pandai memilih "uslub" (pendekatan).

Kate teman:

Bab-bab gini idak le teman pandei tapi Apak teman ade le pesan kat teman mutiare kate ini:

Jadilah kamu ketika menyeru manusia
seperti pokok buah-buahan,
mereka membalingnya dengan batu
tapi dia menggugurkan buah kepada mereka

Al-Iman asy - Syahid Hassan al-Banna

Tiada ulasan:

Catat Ulasan